Dans Vêret.
Med det kunstfaglige prosjektet Dans Vêret skal barn bli utfordret til å bruke hele kroppen for å lære om vær og klima.
Dans Vêret går nye veier for å gi barn i alderen 8 – 10 år mulighet til å uttrykke egne erfaringer og holdninger. Barna får møte en danser og en musiker, og skal bruke både tanke og kropp til å forstå hvordan været blir til.
Et dramaopplegg der barn og unge deltar med hele seg feste seg sterkere i minnet enn undervisning uten samspill mellom faglig og kunsterisk formidling.
Lese, danse, lære
Boken Når det regnar i Afrika (Samlaget, 2015), skrevet av Erna Osland og illustrert av Per Ragnar Møkleby, er den faglige ressursen i opplegget. Det går to tråder gjennom boken; en faktatråd og en fiksjonstråd:
Mange barn opplever rasende regnvær, mens andre går og venter på regn. Det blir slått fast at kunnskapen om vær og klima viser oss hva som bør gjøres. Det er saklig og konkret, og tar barns evne til å forstå innviklede prosesser på alvor.
I tillegg til boken, har prosjektet musikk og lydbilde som skal være med å tydeliggjøre og engasjere.
Dans Vêret
inviterer barna til å eksperimentere med været på en visuell og poetisk måte, samtidig som den litterære kunnskapen er en viktig del av prosjektet. I møte med kunstnere får barna utforske gjennom dansen, musikken og samtalen.
Dans Vêret tilbyr:
Det er viktig at skolen tar hensyn til de rammene som kan være med på å muliggjøre eller avgrense opplegget. Hvilket rom kan dere bruke? Har dere tid? Hvilke lærere kan være med å hjelpe til?
NB: DKS-turnéen med «Dans Vêret» har hittil vært et tilbud via DKS Sogn & Fjordane, men vi håper å kunne tilby kunstprogrammet via DKS Hordaland / DKS Bergen ved en senere anledning.
Dans Vêret